Nyheter och pressmeddelande

Sjuksköterska står i korridor på akutkliniken

Rev sin uppsägning på grund av teamet och ledarskapet

Akutkliniken i Karlskrona har aldrig haft hyrpersonal. Men efter en tuff period med många uppsägningar stod de inför faktum, de skulle inte klara sitt uppdrag utan att ta in hyrpersonal. Idag har flera medarbetare som var på väg bort valt att stanna. Den 1 oktober börjar Region Blekinge att kraftigt minska användningen av hyrpersonal med fokus på sjuksköterskor i den första fasen.

– Vi befann oss i ett läge där flera erfarna medarbetare sa upp sig och vi fick signaler på att fler var på väg att lämna, säger Martin Sevestedt avdelningschef på akutkliniken i Karlskrona.

När han tillsammans med verksamhetschef Patrik Karlsson förklarade läget var budskapet från medarbetarna tydligt – vi vill inte ha hyrpersonal i våra team och på vår klinik. Cheferna beslutade sig då för att aktivt fånga upp medarbetare som var på väg bort, lyssna och prata om deras upplevda arbetsmiljö, vad som motiverar dem och vad som skulle få just dem att stanna kvar.

Teamet, kollegorna och ledarskapet avgjorde beslutet

Elin Andersson jobbar som sjuksköterska på kliniken. Efter sin examen på BTH jobbade hon ett par år inom olika verksamheter innan hon landade på akutkliniken i Karlskrona.

– Jag tycker verkligen om att arbeta med akutvård. Ingen dag är den andra lik och mötet med våra patienter är otroligt motiverande. Men efter ett par år började jag bli trött på att aldrig få något tillbaka. Det kändes som om regionen inte satsade på oss och det som syntes i lönekuvertet stämde inte överens med det jag satsade och levererade på jobbet. Så jag sa upp mig, berättar Elin.

Planen var jobba som hyrsjuksköterska och sen komma tillbaka till Blekinge efter karantän, som hyrsjuksköterska.

Då kom beskedet att Region Blekinge, tillsammans med Region Kalmar och Region Kronoberg skulle minska inhyrningen kraftigt. För Elin kom vändpunkten i beslutet att stanna i samtalen med sin chef. Att bli sedd och lyssnad på som individ var något som Elin och hennes kollegor, som gick i samma tankar, tog fasta på.

– När min chef satte sig ner med mig för att prata om varför jag ville sluta och vad det skulle innebära för kliniken att just jag lämnade började jag fundera. Vi var från början sex personer som sa upp oss, men efter flera snack, både individuellt och i grupp med våra chefer var det bara två som till slut lämnade, fortsätter Elin.

Nya arbetssätt förbättrar akutflödet och arbetsmiljön

Läget är fortsatt tufft på akutkliniken. Men nya arbetssätt har gjort att övertidstimmarna minskat kraftig och personalomsättningen för sjuksköterskor har gått ner med femtio procent. Idag finns en läkare som är dedikerad till triageringsteamet dvs de som gör den första prioriteringen, vilka patienter som har störst behov av vård. Det nya arbetssättet har visat sig effektivt och har skapat trygghet och kontinuitet i teamen.

– Våra medarbetare är otroligt lösningsfokuserade och motiverade att skapa den bästa akutvården, både för patienterna och för oss som arbetar på kliniken. Och om vi chefer är tydliga med läget, lyssnar aktivt och kan kommunicera tydliga mål finns det ingen gräns på vad vi kan åstadkomma tillsammans, säger Patrik Karlsson, verksamhetschef på akutkliniken.

Hittade du informationen du sökte?